miercuri, 8 decembrie 2010

Tehnologia în slujba apicultorilor

Trei comunităţi locale din judeţul Caraş-Severin – oraşul Oraviţa împreună cu comunele Bănia şi Fîrliug au decis să colaboreze în cadrul unui proiect menit să promoveze activitatea apicultorilor din zonă şi să îi încurajeze pe consumatori să achiziţioneze produse apicole direct de la aceştia.

Implementarea acestui proiect este posibilă printr-o finanţare în valoare de 27.000 de lei, în cadrul CONECT - un program de parteneriat derulat în cadrul proiectului naţional Economia Bazată pe Cunoaştere.
Printre activităţile acestui proiect se numără organizarea unui târg apicol la Oraviţa, la care sunt aşteptaţi expozanţi din toată ţara, precum şi schimburi de experienţă între producătorii celor trei comunităţi. De asemenea, la târgul de la Oraviţa ar urma să participe şi o firmă specializată în certificarea bio a produselor apicole. Cea mai interesanta activitate este realizarea unui magazin online care să comercializeze produsele micilor apicultori la nivel internaţional.

Informarmatii detaliate despre proiect:

Motivatia proiectului:
Apicultorii de subzistență întâlnesc numeroase obstacole în desfacerea produselor lor. Marea majoritate a apicultorilor din Oravița, Bănia și Fîrliug au diplome de profil și au beneficiat de formare profesională, o parte au accesat fonduri FEADR de tip 1.4.1 și 1.1.2 dar întâmpină în continuare dificultăți în desfacerea produselor apicole. În Oravița funcționează o cooperativa apicola locală. În Fîrliug și Bănia apicultorii individuali sunt membrii ai unor asociații de profil județene, fără a fi organizați pe plan local. La nivel de județ funcționează asociația Crescătorilor de Albine (ACA) din județul Caraș care organizează 1-2 evenimente pe an cu informații teoretice ce sunt insuficiente și ineficiente pentru o îmbunătățire semnificativă a situației apiculturii și a piețelor de desfacere
Problema desfacerii este abordată la majoritatea întrunirilor pe plan local și zonal însă accesul la informații privind piața internațională a produselor apicole este redus din motive de tehnologie și lipsă de experiență și abilități de comunicare în limbi străine. Din acest motiv cele 3 Puncte de Acces Public la Informații au decis să atragă resurse exterioare comunității (fonduri prin prezentul proiect, formatori și voluntari) care să vină în sprijinul apicultorilor.

Principalele activităţi:
  • Seminar ”Avantajele certificării produselor bio pe piața internațională” și schimb de experiență în comuna Fîrliug. Eveniment cu invitați specialiști pe plan european. Vor participa apicultori din cele 3 comunități. Parte teoretică în sală cu proiectări Power Point și prezentare practică într-o stupină unde trainerii vor arăta în mod concret cum decurge controlul pentru certificare bio.
  • Seminar ”Mijloace online de promovare a micilor producători apicoli” și schimb de experiență în comuna Bănia. Teme abordate: - Cum ne informăm pe Internet cu privire la cele necesare (furnizori, informații de specialitate în practica apiculturii)
  • Campanie ”Daca albinele ar disparea, ar costa milioane intregi sa facem lucrurile pe care ele le fac gratuit” în școlile din Oravița, Fîrliug și Bănia. O echipă de voluntari apicultori vor vorbi copiilor din școlile din cele 3 localități despre pratica albinăritului, importanța pentru mediu și impactul negativ al bunurilor transportate de la mari distanțe asupra mediului. Prezentările vor fi interactive, copiii vor avea ocazia să pună întrebări, să încerce echipamentul unui apicultor, să vadă unelte folosite. La sfârșit copiii vor primi caserole de 20 g cu miere de la producătorii locali.
  • Târgul Apicol Oravița. Apicultori din cele 3 localități vor avea la dispoziție pavilioane care să delimiteze spațiul și să prevină insolația. Inainte de Târg expozanții vor putea să tipărească etichete și fluturași de prezentare la cele 3 Puncte de Acces Public la Informație din cele 3 localități. Vor fi invitate firme de profil apicol din întreaga țară și regiune. De asemenea se va organiza un simpozion la care vor fi invitați oficiali de la Direcția Agricolă, APIA, Ministerul Agriculturii, Asociația Județeană și Națională , Oficiul Național al Produselor Naționale, I.C.D.A, etc. Pe perioada Târgului se vor mai distribui pliante și caserole promoționale cu miere pentru promovarea produselor apicole.
  • Site cu magazin si promovare online. Administratorul IT cu sprijin de la o firmă specializată va realiza un site bilingv (română și engleză) cu magazin online. In paralel va derula o campanie de promovare pe Internet cu sprijinul serviciului Google AdWords dar și prin postarea de mesaje pe forumuri și burse online. Pentru comunicarea în limbi străine va fi sprijinit de o echipă de voluntari care va realiza traduceri în limbile engleză, franceză, germană, spaniolă

Rezultate aşteptate:
- Informarea a 50 apicultori cu privire la piața internațională a mierii, condiții de certificare bio, tehnici și utilaje specifice apiculturii și alte domenii de interes pentru aceștia prin intermediul evenimentelor de tip schimb de experiență și seminar;
- realizarea unui site cu magazin online în limbile română și engleză cu privire la oferta de produse a apicultorilor din regiune
- promovarea grupului de apicultori pe minim 5 forumuri, burse online și alte site-uri de profil la nivel internațional
- informarea unui număr de minim 500 de elevi din cele 3 comunități cu privire la beneficiile apiculturii (în contextul anului european al Biodiversității)

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu